3 FRÅGOR TILL LABELS WE LOVE

Det blir allt större att handla second hand på sociala medier! Allt ifrån dedikerade Instagram-konton till grupper på Facebook sysslar med att sälja vidare kläder, skor och accessoarer till någon annans garderob.


Facebookgruppen Labels we love är en av de största i Sverige där privatpersoner handlar stilsäkra saker av varandra. En av administratörerna för gruppen är f/activisten Emma Nilsson, som här har fått svara på tre frågor om hur det är att handla second hand på sociala medier.


Administratören för Labels we love och f/activisten 2021, Emma Nilsson

Hur har resan för Labels we love sett ut sedan gruppen startades?


Jag och Ida Malmen startade Labels we love 2014. Vi hade redan en Facebookgrupp med köp och sälj som vi administrerade, fast med barnkläder. Det som gjorde den gruppen populär bland många föräldrar var att vi dels fokuserade på ekologiska märken samt mindre märken som inte fanns överallt. Vi började önska att samma typ av Facebookgrupp med kurerade second hand-kläder fanns för oss vuxna!


"Vi hade väl aldrig trott att intresset skulle vara så stort eller att det efter några år skulle öka så explosionsartat, men vi märker att gruppen är omtyckt då den är seriös."

Vi fastnade inte länge i ”tänk om” utan vi började direkt spåna på märken och hur vi skulle starta gruppen. Vi drogs till nordiska märken och designers, såsom Acne studios, Rodebjer, Ganni och Stine Goya bland annat. Så startade vi Labels we love!

Vi hade väl aldrig trott att intresset skulle vara så stort eller att det efter några år skulle öka så explosionsartat, men vi märker att gruppen är omtyckt då den är seriös. Vi är petiga med regler för både säljare och köpares trygghet. Vi ser konstant till att innehållet som säljs i gruppen håller en viss standard och hör till våra godkända märken och på så sätt håller vi gruppens innehåll väl kurerat.


"I skrivande stund har gruppen över 36 000 medlemmar och bara den senaste månaden har vi släppt in över 6 000 nya medlemmar."

I några år låg vi ganska konstant på några tusen medlemmar i gruppen. 2018 nådde vi över 10 000 medlemmar och sedan dess har det bara rasat in medlemmar och intresset håller i sig. I skrivande stund har gruppen över 36 000 medlemmar och bara den senaste månaden har vi släppt in över 6 000 nya medlemmar.

Vi är åtta stycken admins och fyra stycken moderatorer som jobbar varenda dag i gruppen med att ta bort och hjälpa till vid felaktiga annonser, medla när det blir knasigt medlemmar emellan och hela tiden ha koll på gruppen.


Vi bor på olika ställen i Sverige men eftersom att vi är noga med att gruppen inte är lokal utan att allt i gruppen ska kunna skickas så finns det även möjlighet för vem som helst, oberoende av bostadsort, att kunna ta del av detta. Vi admins och moderatorer har blivit ganska tighta med varandra trots avståndet oss emellan också då vi hörs varje dag.


Alla administratörer för Labels we love

Hur fungerar det att handla second hand på sociala medier?


Jag kan inte svara för alla Facebookgrupper, men i Labels we love tycker de flesta medlemmarna att det känns säkrare än de flesta andra alternativ av second hand på nätet. Det tror vi beror på att vi dels är väldigt aktiva admins plus att vi också är väldigt noga, petiga för det mesta, för att allt ska gå rätt till och för att det ska kännas tryggt och säkert för både köpare och säljare.

Det är också en fråga om tillgänglighet och enkelhet. För mig som bor lite avigt till är det inte som att jag har en schysst välkurerad second hand-butik jag kan svänga förbi på lunchen. Att kunna lägga sig och kika efter vad jag vill ha eller behöver i gruppen blir ett rent nöje. Som att fönstershoppa second hand på nätet. Det går enkelt att göra när barnen lagt sig för kvällen.


Vad ser du för utvecklingsområden och möjligheter med second hand på sociala medier?


I den takt vår grupp växer just nu så finns det oändliga möjligheter. Framför allt tror jag att vi kommer att få fler och fler medlemmar som tänker ännu mer hållbart. Vi ser att det blir diskussioner kring hållbarhet, klimat, material, klädvård, företags representation och storlekar med mera och vi tror absolut att sådana här grupper och communitys som det rentav blir, är en röst att räkna med redan nu och i framtiden.


Här kan du följa Emma Nilsson på Instagram!


  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

KOMMUNER MED ANSVAR FÖR F/ACTIVISTER:

  • Borås

  • Gotland

  • Karlstad

  • Linköping

  • Luleå

  • Stockholm

  • Umeå

KOMMUNER SOM ARRANGERAR LOKALA AKTIVITETER KRING HÅLLBART MODE:

  • Ale

  • Borås

  • Göteborg

  • Kungälv

  • Linköping

  • Lidköping

  • Stenungsund

  • Partille

  • Öckerö

F/ACT Movement är ett projekt från Göteborgsregionen (GR) och Science Park Borås som som handlar om att främja en mer hållbar produktion och konsumtion av mode och textil.

 

F/ACT Movement inspirerar konsumenter till att göra mer hållbara modeval och att använda det som redan finns i garderoben. Detta görs genom lokala aktiviteter som arrangeras i samarbete med kommuner, samt genom sociala medier där lokala ambassadörer (så kallade f/activister) sprider inspiration om hur de själva skapar en hållbar garderob.

 

Dessutom stöttar projektet företag och entreprenörer som vill utveckla hållbara och cirkulära produkter och tjänster, utifrån de behov som den nya, medvetna konsumenten har och med miljönytta i fokus.

Logotyp Göteborgsregionen
Science Park Borås Logotyp

FINANSIÄRER:

Västra Götalandsregionen Logotyp
Naturvårdsverket Logotyp