F/ACT MÖTER STUDIOS FELICIA

Uppdaterad: 9 dec 2020

Vi tänkte att det var dags att ni skulle få möta några riktigt inspirerande och peppiga människor. Så vi gav oss ut för att hitta inspiratörer, kreatörer och eldsjälar som liksom vi brinner för en hållbar garderob och som vågar utmana modebranschen! Under hösten 2019 fick vi möjligheten att möta Felicia som driver kontot @studiosfelicia på Instagram. Vi pratade mode, att handla hållbart och att bli medveten om sin påverkan.


DET BÖRJADE MED VEGETARIANISM

Felicia berättar över en kopp te att för henne började allt med att hon blev vegetarian för många år sedan. Det beslutet skulle sedan visa sig öppna upp för en ny medvetenhet och ny insikt om hur skadlig industrin var för både djur, människa och planet. Så att bli vegetarian blev som ett första steg för henne i det utveckling som skulle komma.


”Vi behöver inte mer grejer, vi behöver mindre.”

Det skapades ringar på vattnet och genom att fortsätta läsa på blev hon mer medveten om hur industrier hänger ihop och att hennes påverkan även i stor utsträckning gällde klädkonsumtion och val av konsumtion. Idag är Felicia vegan och väljer att konsumera medvetet och hållbart.


DU BEHÖVER INTE VARA PERFEKT

Vi sitter länge och pratar om att göra skillnad. Vad individen kan göra och vad som faktiskt krävs. Felicia poängterar flera gånger; det behöver inte göras till 100% från början, ibland räcker det med en liten förändring för att göra stor skillnad. Det finns något så fint och simpelt i det. Det handlar inte om perfektion, det handlar om att våga utmana sig själv och sina egna konsumtionsmönster till det bättre. Ett litet steg i taget. För ett litet steg framåt är alltid bättre än att stå still.

"Det är viktigt att se hela ledet och inte bara den tillfälliga glädjen i något nytt."

Samtalet glider sen oundvikligen över på stil och mode, och hur hon väljer att tänka kring sin garderob. Hon berättar att hon lägger fokus på tidlösa plagg, så som den vita skjortan, svarta byxor och polotröja. Plagg som passar till allt och material som kommer hålla länge. Det går ju att hitta nästintill allt du behöver second hand, så när hon väl investerar i något nytt är det i största utsträckning där hon letar, och satsar helst på nyckelplagg som kan låsa upp andra plagg.

FELICIAS BÄSTA TIPS FÖR ATT SKAPA EN MER HÅLLBAR GARDEROB

  • Ta det steg för steg

  • Bli inspirerad och lär dig

  • Gå inte in i butiker under en period

  • Kolla igenom vad du redan har

  • Gör en lista på nyckelplagg för dig

  • Fundera på varje nytt inköp

  • Överväg trenderna - Är det värt att investera i något kortsiktigt som du snabbt kommer trötta på?

  • Kolla på material och välj noga

  • Bonustips: Lägg bevakningar på dina favoritmärken på Tradera. Det finns så oerhört mycket bra där!


Vi frågar slutligen Felicia vad hennes mest hållbara plagg är. "Min fantastiska kimono från Apart of the Art. Den är noga utvald, tidlös och går till allt", svarar hon.


LÄNK

Ni hittar Felicia på Instagram: @studiosfelicia, extern hemsida, öppnas i nytt fönster.


Senaste inlägg

Visa alla
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

KOMMUNER MED ANSVAR FÖR F/ACTIVISTER:

  • Borås

  • Gotland

  • Karlstad

  • Linköping

  • Luleå

  • Stockholm

  • Umeå

KOMMUNER SOM ARRANGERAR LOKALA AKTIVITETER KRING HÅLLBART MODE:

  • Ale

  • Alingsås

  • Borås

  • Göteborg

  • Kungälv

  • Linköping

  • Lidköping

  • Stenungsund

  • Partille

  • Öckerö

F/ACT Movement är ett projekt från Göteborgsregionen (GR) och Science Park Borås som som handlar om att främja en mer hållbar produktion och konsumtion av mode och textil.

 

F/ACT Movement inspirerar konsumenter till att göra mer hållbara modeval och att använda det som redan finns i garderoben. Detta görs genom lokala aktiviteter som arrangeras i samarbete med kommuner, samt genom sociala medier där lokala ambassadörer (så kallade f/activister) sprider inspiration om hur de själva skapar en hållbar garderob.

 

Dessutom stöttar projektet företag och entreprenörer som vill utveckla hållbara och cirkulära produkter och tjänster, utifrån de behov som den nya, medvetna konsumenten har och med miljönytta i fokus.

FINANSIÄRER: