LILLA HÅLLBARHETSSKOLAN - 8 SNABBA FRÅGOR TILL JOHANNA NILSSON, SLOW FASHION

Johanna Nilsson är författaren bakom boken Slow Fashion, hon driver en blogg och podd med samma namn och hon är en av hjärnorna bakom Klimatklubben. Hon brinner helt enkelt för mode och hållbarhet. Vi har fått möjlighet att ställa några frågor om hur det ligger till egentligen.

Vad är fast fashion?

Det är så som modeindustrin är uppbyggd idag - slit och släng. Och det är den affärsmodell som de allra flesta stora modekedjor, märken och butiker har idag: att vi ska konsumera mycket nytt och ofta.

Varför är fast fashion-industrin ett problem?

Just för att det vi måste göra för att fixa våra hållbarhetsmål är att konsumera färre saker och att använda grejerna längre. Gör vi inte det så producerar vi massor av avfall, och hela produktionen tar massor av resurser och energi - vilket skadar miljö och människor. De låga priserna måste kompromissa med någonting och tyvärr är det låga löner, dåliga arbetsförhållanden, utsläpp i naturen och låg kvalitet som blir resultatet av det. Fast fashion är en ohållbar affärsmodell helt enkelt!

Varför behöver vi som individer göra mer hållbara modeval?

Vi behöver alla bära kläder (det är ju inte speciellt socialt ok att gå runt naken), och då måste vi också förhålla oss till det. Själv älskar jag kläder och då känns det viktigt att mitt största intresse inte ska ske på bekostnad av någon annan. Jag kan liksom inte njuta av en snygg tröja om jag samtidigt vet att den som producerat den inte fått skäligt betalt och eller att miljön tagit stryk.


Vilket ansvar har företagen?

De har lika stort ansvar som konsumenter och politiker, det vill säga att vi alla har ett ansvar. Och vi måste hjälpas åt. Företagen producerar det vi konsumenter vill ha, och vi köper det företagen producerar. Så låt oss snacka mer om vad vi vill ha: mer hållbarhet!


Finns det någon aktör som du kan se kommer att påverka i modeindustrin till en hållbar förändring?

Jag ser inte någon specifik aktör men kan definitivt se en starkare opinion överlag. Det snackas mer och mer! Ju fler vi är som lyfter upp att detta är nåt viktigt, desto bättre.

Hur ser framtiden ut för fast fashion?

Branschen säger att det blir svårare och svårare att veta vad folk vill handla (kunden är oberäknelig!) och konsumenter har otroligt många val idag då marknaden är global. Därför börjar den affärsmodell som regerat inte fungera lika bra längre. Det går alltid att hitta ett billigare plagg och frågan är hur länge vi kan pressa priserna?

Därför tror jag starkt på att vi måste skapa nya affärsmodeller som utmanar hur industrin och handeln ser ut idag. Smartare logistik är en stor grej där – idag så står lager fulla med plagg som inte blir sålda. Hur kan vi driva företag för att undvika ett sådant problem? Där vet vi att hållbara affärsmodeller är mer resurssmarta och kan även innebära stora ekonomiska vinster.

Sen tror jag att det kommer bli allt viktigare att erbjuda mer än bara en produkt. Att man som konsument får starka kopplingar till ett varumärke utifrån värderingar och livsstil. Varumärket levererar inte bara en produkt utan en upplevelse, en tjänst, ett kretslopp.

Vilket ansvar har offentlig sektor?

Det första och viktigaste är såklart lagstiftning, min dröm skulle vara att man hade en beskattning av taskigt gjorda saker. Plagget skulle beskattas utifrån hur mycket negativ miljöpåverkan det har. Sen är frågan ifall det ens ska existera saker som inte har ett andrahandsvärde? Eller är det rimligt att flygfrakta webbshopsordrar? Borde det inte finnas starkare regleringar kring vilka kemikalier som finns i kläder? Alla sådana här frågan har politikerna makt att påverka!

Sedan kan offentlig verksamhet bli bättre på att ställa krav på sina leverantörer av exempelvis arbetskläder och så måste staten ta ett större grepp på exempelvis återvinning av textilier.

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

F/ACT Movement är ett projekt från Göteborgsregionen (GR) och Science Park Borås som som handlar om att främja en mer hållbar produktion och konsumtion av mode och textil.

 

F/ACT Movement inspirerar konsumenter till att göra mer hållbara modeval och att använda det som redan finns i garderoben. Detta görs genom lokala aktiviteter som arrangeras i samarbete med kommuner, samt genom sociala medier där lokala ambassadörer (så kallade f/activister) sprider inspiration om hur de själva skapar en hållbar garderob.

 

Dessutom stöttar projektet företag och entreprenörer som vill utveckla hållbara och cirkulära produkter och tjänster, utifrån de behov som den nya, medvetna konsumenten har och med miljönytta i fokus.

Logotyp_Liggande_Svart_WEB.png
Science_Park_Borås.png

FINANSIÄRER:

västra götalandsregionen.png
naturvårdsverket.png