top of page

YOU SNOOZE - YOU LOSE. MODEBRANSCHEN MÅSTE VAKNA

Uppdaterat: 9 dec. 2020

Modebranschen står inför ett paradigmskifte som blir alltmer tydligt. Enligt State of Fashion 2019, skriven av managementkonsultföretaget McKinsey & Company tillsammans med modemagasinet Business of Fashion, kommer 2019 bli ett rejält uppvaknande för branschen.

Istället för att ständigt ducka för hinder och skapa tillfälliga lösningar MÅSTE modeföretagen nu blicka på de oändliga möjligheterna som finns därute. Detta gäller inte bara specifika varumärken, utan ALLA. Allt från de stora maffiga klädjättarna till den lilla hipsterbutiken på hörnet. Det går inte att leva kvar i gamla mönster som egentligen inte fungerar särskilt bra. Tänk om tänkt rätt!


En given trend som rapporten tar upp är ju självklart konsumenters ökade intresse för hållbart mode. Här krävs det ett flexibelt mind-set där digitala lösningar och hållbarhet går hand i hand för att nå in till oss konsumenter. Och visst ser vi det ta form! Lånegarderober, trendig vintage och hållbarhetsinitiativ har börjat strömma fram på marknaden. Masskonsumtionen som förr varit en obekväm vana hos många, har förvandlats till något otrendigt och inte alls så hippt längre. Enligt rapporten sägs också att ägandeskapet kommer gå i graven. Den yngre generationen strävar ständigt efter att förnya sina garderoben, men med en bakomliggande hållbarhetstanke. Tidigare research visar att varje genomsnittlig person idag köper 60 procent mer klädesplagg idag än vad de gjorde för 15 år sedan. Det finns inte längre samma måsten att äga saker, utan så länge vi har tillgång till kläder är det minst lika bra! Det är ju toppen, eller hur? Men än krävs mer för att göra hållbara plagg till det nya svarta.

Det är dags för modeföretagen att vakna upp från sin dvala och se till att ta till vara på alla grymma möjligheter som finns där ute. Det finns så mycket mer att hämta där ute. Och är det några som kan bevisa och skynda på detta är det ju – ja, just det – vi konsumenter såklart! Cirkulärt mode är inte längre en klyscha – it’s a F/ACT!

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page